maandag 21 november 2011

Alumer la lumière


Hey pap, mag ik trots zijn op deze foto?

Er is deze week niet zo heel veel spannends gebeurd. Gewoon met m'n opstellen bezig, enz. Hoe ik in mijn hoofd Engels-Syriac vertaal: 'but...' --> aber? (Duits) maar? (Nederlands) δέ? (Oud Grieks). Zie vooral hoe ik niet eens als eerste aan Nederlands denk, maar als tweede. Zucht. Zeg nee --> Arabisch. Zeg dat iets heel mooi is: Turks. Zeg dankjewel: Zweeds. Aaaaargh. Ik dacht ik moet toch maar even een blog berichtje schrijven want m'n Nederlands gaat echt nergens heen op deze manier.

Ik heb een beetje moeite om met respect door alle religieuze elementen van m'n lessen heen te weven op dit moment. Ik heb volgende week een seminar over het proces van Jezus: alleen gaan alle bronnen die we moeten lezen over vergelijkingen tussen verschillende teksten uit de Bijbel. Ik zit hier dus helemaal gek te worden want ik ben het er helemaal niet mee eens dat de Bijbel een goede historische bron is. Dat bedoel ik helemaal niet beledigend, maar puur archaeologisch: we hebben het Ithaka van Odysseus ook nog niet gevonden; het is niet biologisch mogelijk dat dat Helena uit een zwanenei is geboren.

Vandaag had ik in archaeologie een seminar over repatriëring (?): dat je dus botten weer moet begraven als je ze hebt bestudeerd, uit respect voor het geloof en de familie van het individu. Een groep studenten moesten argumenten 'voor' geven en een groep 'tegen'. Ook prima als je het dan over religie wilt hebben, maar ten eerste hadden ze het alleen over 'Christians' en 'pagans' (want als je geen Christen bent dan kom je of uit een exotische Australische stam, of je bent een knettergekke Druïde - blijkbaar). Ten tweede had geen van beide groepen het over atheïsten: als je gewoon dood bent, weg, nergens iets meer van merkt en last van hebt - dan maakt het toch absoluut niets uit wat er met je botten gebeurt? Weer, prima: iedereen mag zo z'n geloof hebben en misschien toon ik zelf wel erg weinig respect - maar ze hadden het daar niet eens over! Iedereen ging er puur honderd procent van uit dat het belangrijk is dat we lief zijn voor vijfduizend jaar oude botten.

In Syriac piepte ik van de week maar eens 'Oh, dus we lezen alleen religieuze teksten dit jaar? Geen Klassieke brieven ofzoiets?' waarop ook een ongemakkelijke stilte viel. Natuurlijk zijn de religieuze teksten ook prima (met Syriac slaan ze op heel interessante dingen, zoals de oorsprong van het Christendom) maar ik bekijk het liefst alle kanten van een verhaal?

In deze gevallen kan ik nauwelijks mijn mond open doen want iedereen gaat er meteen van uit dat ik er op uit ben om een geloof te beledigen. Zo bedoel ik het natuurlijk niet; ik wil alleen dat ze de historisch correcte en wetenschappelijke kanten van deze argumenten beter overwegen ipv gewoon geheel te negeren.


Check hier onder de poster voor de opgraving in Zweden! Nu hopen dat we aanmeldingen krijgen! Van de week zat ik in een heel interessant seminar over Troje (gegeven door de opgravingsleider!) dus ik heb ook maar eens een e-mailtje gestuurd om te vragen of ik ze daar niet eens kan komen helpen. Tsja, altijd een poging waard niet?


Het evenement van deze week was Lumiere. Het is een beetje zoals lichtjesavond alleen dan veel moderner; meer een soort tentoonstelling met installaties. Het was vorig jaar niet, maar in 2009 wel. Aaah toen was ik pas 2 maanden in Durham!

Over het algemeen was ik niet zo heel erg onder de indruk (ja die tekst dat alles goedkomt is wel lief, maar zo één hadden we in Alkmaar gewoon het hele jaar door (Lucebert - van te veel spektakel wankel je allicht) dus...). Ik was zelf het meest onder de indruk van de Cathedral: binnen stond een muzikant heel cool life muziek te spelen en aan het plafond hingen een heleboel lantaarntjes met echt vuur net zoals in de Middeleeuwen! (Alleen ik geloof dat het de bedoeling was dat ze engeltjes waren?) De Harry Potter binnenplaats was werd ook verlicht door echt vuur; op één of andere manier past dat wel bij het Harry Potter gevoel.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten